Test

Produsele fermei noastre:

Ferma Virgiu-Fany se ocupa cu cultivarea si valorificarea legumelor proaspete (dovlecei),  in Sat Greci, Comuna Greci, Județul Tulcea

Culturile realizate la ferma noastra sunt adaptate la standardele europene, respectând legislația in vigoare in domeniul sanitar-veterinar si de mediu, prin executarea unor lucrari specifice de cultivare si ingrijire sănătoase, tehnologiile  folosite ducând la obținerea unor produse de calitate superioara.

Dovlecei Tulcea

Dovlecelul (cucurbita pepo) provine din America Centrala si este iubit in intreaga lume, fiind usor de preparat si de integrat in diverse preparate. Are o aroma delicata si este vedeta in special in bucataria mediteraneana. La noi in tara se gasesc in piete si magazine mai multe soiuri de dovlecei, printre care si dovlecel de vara (pe care americanii il numesc zucchini), insa indiferent de marime, culoarea cojii sau a miezului, toti dovleceii au aceleasi efecte benefice pentru sanatatea noastra. Iar acestea nu sunt deloc putine.

Dovleceii sunt bogati in vitamine si minerale
Dovlecelul contine substante active atat in miez, cat si in coaja. De aceea este bine sa le consumi impreuna, mai ales fiindca si coaja se gateste foarte usor. Dovleceii au putine calorii si contin peste 90% apa, atunci cand sunt proaspeti.

Cele mai importante substante din compozitia dovleceilor sunt potasiul, fosforul si manganul, insa nu putem omite vitaminele B1, B6, vitamina C, cuprul, magneziul, acidul folic, zincul, fierul, calciul, vitaminele A si K.

Dovleceii stimuleaza digestia si mentin sanatatea tractului digestiv
Fiindca este bogat in apa, dovlecelul este un bun diretic, favorizand eliminarea apei din organism. In acest mod, consumul de dovlecel ajuta la buna functionare a rinichilor, ficatulului si colonului.

Dovleceii contin si foarte multe fibre, esentiale pentru reglarea tranzitului intestinal. Specialistii recomanda dovlecei in caz de diaree, constipatie, indigestie si chiar probleme hepatice. Datorita texturii usoare si a faptului ca se digera rapid, dovlecelul poate fi consumat si de persoanele care sufera de gastrita sau ulcer gastric.

Dovlecelul tanar contine pectina, iar la maturitate contine celuloza. Pe cat posibil, incercati sa conumati dovlecei proaspeti. Ii recunoasteti ca fiind mai grei din cauza continutul mare de apa si mai tari la atingere.

Dovleceii au efect antiinflamator
Dovleceii fac minuni impotriva inflamatiei din intregul organism. Substantele active din compozitia dovlecelului lupta impotriva radicalilor liberi, blocheaza procesele degenerative si au efect calmant.

Datorita aportului de vitamine si minerale, dar si acestui rol antiinflamator, dovleceii se recomanda atat cu efect de preventie, dar si in perioadele de convalescenta, ca adjuvant pentru o vindecare mai rapida.

Dovleceii mentin sanatatea ochilor si a sistemului nervos
Vitaminele din complexul B, importante pentru sanatatea sistemului nervos, sunt disponibile din plin in dovlecel. Consumul regulat imbunatateste memoria, atentia, previne imbatranirea prematura a celulelor si instalarea bolilor degenerative ale sistemului nervos.

Luteina din dovlecei este utila pentru preventia sau tratarea problemelor usoare de vedere. De altfel, dovlecelul este una dintre legumele recomandate persoanelor care petrec mult timp in fata calculatorului sau isi concentreaza vederea intr-un punct fix perioade lungi de timp.

Retine si ca dovlecelul poate sa contribuie la o vedere mai buna. Oamenii de stiinta spun ca dovlecelul ne ofera atat betacaroten, cat si vitamina C, ambele substante fiind aliati care incurajeaza vederea buna. In plus, dovleceii contin si antioxidanti, precum luteina si zeaxantina, care pot reduce riscul unor afectiuni oculare legate de varsta inaintata. Cercetarile arata ca acesti antioxidanti se pot acumula in retina, imbunatatind vederea si reducand riscul de afectiuni oculare. Totodata, dietele bogate in luteina si zeaxantina pot sa scada riscul de a dezvolta cataracta, o afectiune in care cristalinul este modificat, care poate duce la o calitate slaba a vederii.


Retete dovlecei sau cum ii poti include in preparatele tale culinare


Dovlecelul este un ingredient simplu, care poate fi consumat atat crud, cat si gatit. Exista cateva modalitati simple prin care il poti include in preparatele pe care le mananci la masa vara aceasta:

• Il poti adauga crud in salate.
• Il poti gati sub forma de tocana, impreuna cu alte legume si fructe de vara, pentru a face faimosul ratatouille.
• Daca vrei, poti umple cativa dovlecei cu orez, linte sau alte legume, apoi il poti da la cuptor.
• Pentru un preparat stir-fry simplu, este suficient sa adaugi putin ulei de masline intr-o tigaie si sa sotezi feliile de dovlecel.
• Il poti fierbe, apoi il poti omogeniza la blender, pentru a-l incorpora in supe.
• Serveste dovlecelul ca garnitura, facut pe gratar sau grill sau sotat, cu putin usturoi si ulei de masline.
• Daca nu suferi de afectiuni gastrointestinale si nu iti fac rau prajelile, poti prepara felii de dovlecel pane, o gustare prajita in ulei.
• Poti prepara din dovlecel, cu un accesoriu de bucatarie, noodlesi ce au aspectul unor spaghete sau il poti taia felii subtiri, pentru a inlocui foile de lasagna atunci cand faci acest preparat.
• Daca doresti, poti folosi dovlecel ras in diverse retete de paine, clatite, briose sau prajituri pufoase.

 

Remedii cu dovlecei

Indiferent de modul de administrare al dovleceilor, este necesar să reţinem un lucru foarte important: majoritatea vitaminelor, a mineralelor şi a altor substanţe active (enzime, flavonoide etc.) sunt depozitate în coajă. Ca atare, dacă vreţi să beneficiaţi de efectele terapeutice ale dovleceilor, asiguraţi-vă când îi cumpăraţi că au coaja sănătoasă, fină şi intactă, spălaţi-i bine înainte de preparare, dar nu îi decojiţi.

Dovleceii proaspeţi sunt mai rar consumaţi, deoarece persoanelor cu digestia sensibilă le pot produce uşoare balonări şi senzaţii de disconfort abdominal. În această formă, au însă efecte terapeutice excelente. Se pot consuma ca atare, tăiaţi în felii lungi, ca şi castraveţii, ori tăiaţi cuburi mărunte şi introduşi în salatele de vară alături de roşii, de ardei, de castraveţi etc. Doza terapeutică zilnică este de minimum 200 de grame.

Dovleceii gătiţi de regulă, se prepară prin fierbere, ceea ce le distruge o parte din vitamine, din flavonoide şi alte principii active complexe. Rămâne însă fosforul, magneziul, potasiul, fibrele alimentare, fiind recomandaţi în dieta cardiacilor, a hipertensivilor, precum şi a celor care au probleme de greutate. Dovleceii prăjiţi sunt cel mai puţin indicaţi.

Boli prevenite cu ajutorul dovleceilor

Scleroza multiplă. Studii făcute asupra populaţiilor din America Centrală, unde această legumă face parte din alimentaţia zilnică, au arătat că în aceste zone scleroza multiplă este practic necunoscută. Se pare că flavonoidele, vitamina B9 şi alte substanţe active din coaja dovlecelului protejează teaca de mielină de distrucţie.

Supragreutatea. Mâncărica de dovlecei preparată prin fierbere şi bine condimentată este ideală pentru vară şi pentru cei care vor să slăbească. Este uşoară, foarte digerabilă şi ţine neaşteptat de bine de foame. Conţine fibre alimentare, potasiu şi foarte puţine calorii (100 de grame de dovlecei proaspeţi au mai puţin 15 calorii), fiind un adevărat antidot pentru kilogramele în plus.

Miopie, cataractă, boli oculare. În general, aportul de vitamina A şi de luteină adus de către dovlecei este foarte important pentru menţinerea sănătaţii ochiului. Sunt recomandaţi cu precădere persoanelor de vârsta a treia, pe care le protejează de afecţiunile oculare specifice.

Mai multe detalii aici

Proiect finanţat cu fonduri europene nerambursabile prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR)

  • Programul Naţional de Dezvoltare Rurală
  • Program finanţat de Uniunea Europeană şi Guvernul României prin
  • Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală
  • Europa investește în zonele rurale.

AGENȚIA PENTRU FINANȚAREA INVESTIȚIILOR RURALE